Engagement Fund ;)

Sunday, 30 November 2014

Langkawi 2014 - Episod 5: Kereta Kabel dan Jelajah Pulau

Sebelum November melabuhkan tirai, mari sudahkan cerita hari kedua di Langkawi. Lepas habis makan tengahari, hantar Hani balik hotel dulu baru rancang nak kemana. Waktu ni dah tak ikut tentatif dah maka main redah je. Tengokkan pada cuaca yang cerah, aku cadangkan pergi naik kereta kabel. Walaupun mereka dah sampai Langkawi dan dah pernah naik kereta kabel, aku paksa jugak naik lagi sekali. Bahahaha... Maka, Cik Supir (aku la tu) pun memandu Serena menuju ke tempat kereta kabel.

Jalan nak ke tempat kereta kabel ni boleh tahan bengkang-bengkok dan sempit. Kalau tak silap, kereta kabel ni terletak ni Oriental Village. Kalau nak naik Duck Tour pun kat sini juga. Bila dah masuk dalam, ada jugak kereta labu Cinderella kuda yang dihias cantik. Naik pusing-pusing satu kawasan tu je. Tapi kena bayar la ye dan bayaran tak diketahui la pulak. Disebabkan tujuan utama adalah kereta kabel maka kami menonong cari tempat naik kereta kabel. Bayaran dengan MyKad kalau tak silap 35 hengget. Kalau tak silap ye, kalau silap kang aku betulkan kemudian. Ramai sangat orang menunggu giliran nak naik ni. Oh ye, cuma aku, Aten dengan Mada je yang naik. Chik tak dibenarkan naik oleh encik suami sebab usia kandungan awal lagi; takut kalau terjadi apa-apa. Okey Chik, sila shopping sementara kami 'mendaki' gunung ye.

Sebelum naik kereta kabel, kami dibawa menonton satu clip pendek mengenai kehidupan kelip-kelip dalam bentuk animasi di tempat berbentuk kubah. Lepas tu, kami dibawa menaiki 'roller coaster' dengan video juga. Disebabkan kedudukan kerusi yang agak condong dan skrin pula membulat, maka situasi itu seperti benar-benar berlaku. Bila tengok semua orang siap angkat-angkat tangan, kitorang pun layan jugak la. Siap jerit-jerit lagi dalam tu. Hahaha... Tapi memang seronok dan berbaloi bayar mahal sebab ada pengisian. Lama juga perjalanan roller coaster sampai pening kepala dibuatnya dek kerana litarnya yang boleh tahan curam dan banyak kali pusing 360 darjah.

Habis je tayangan, cepat-cepat keluar nak rebut giliran awal. Hehehe... Tips dia adalah bila masuk tempat tayangan, duduklah di barisan paling belakang dan paling tepi supaya dekat dengan pintu. Bila nak masuk dalam kereta kabel, kena beratur dekat garisan yang ditanda dan ada jugak orang ambik gambar kita. Kemudian kang boleh beli dengan harga bapak mahal. Orang kata bila dalam perjalanan tu nanti akan berasa gayat ketika hampir sampai ke puncak. Cuak jugak sebab aku ni boleh tahan gayat. Tapi bila dah sampai di ketinggian yang dikatakan akan gayat tu, tak adalah gayat sangat pun tapi kecut perut jugak bila tengok bawah. Tips dia adalah pakai cermin mata hitam waktu naik tu supaya pandangan mata terbatas.


Pemandangan memang subhanallah, sangat-sangat cantik! Kereta kabel ni ada dua stesen jadi boleh pilih nak berhenti dekat stesen pertama yang kurang tinggi atau nak terus ke puncak. Disebabkan kami pemberani orangnya, terus zaaassss ke puncak nun. Keluar je dari kapsul tu, ada lagi sesi ambik gambar. Kali ni ada maskot pulak. Mula-mula tu aku ingat patung maka selamba je terpa si maskot tu sebab dia memang kaku je kat situ. Sekali bila dah habis bergambar, dia cakap "Thank You." Apalagi, terkejut beruk la aku siap terjerit lagi. Hahaha... Apa da, lain kali tu jalan-jalan la sikit bagi nampak awok tu benornya orang.


Lepas tu terus daki tangga nak ke observatory deck. Dekat situ ada lagi satu sesi bergambar berlatarbelakangkan hutan. Layankan aje. Sampai atas, terus Aten keluarkan joran dia nak ambik gambar bertiga. Pemandangan memang sangat sangat sangat cantik. Nampak hutan, nampak laut dan nampak hampir separuh pulau. Waktu kat atas tu memang panas terik sampai skrin telefon pun kalah. Makanya, redha je dengan hasil gambar yang ditangkap. Dah puas bergambar, dah puas tengok pemandangan, moh le pulang. Sementara menunggu, staf situ tunjukkan la hasil gambar yang ditangkap waktu sampai. Cantik la jugak gambar dia tapi harga dia tu yang tak boleh blah. Mahal! Tapi beli jugak la buat kenangan tapi tak semua gambar, sekeping je rasanya kitorang beli. Sebenarnya kan, aku rasa cara dia nak menjual gambar tu tak sesuai sebab dia ambik gambar dan terus cetak tanpa mengetahui samada orang yang tersebut nak beli atau tidak. Macam waktu kitorang ke Namsan Tower dulu, ada juga sesi bergambar sebelum naik ke observatory deck tapi lepas tu dia bagi kupon. Bila sampai atas, kalau rasa nak beli gambar, tunjuk kupon dan tengok hasil gambar dalam PC. Kalau puas hati, boleh bayar dan tunggu untuk dicetak. Lebih teratur dan tidak membazir. Aku syak harga dia bapak mahal sebab nak cover balik kos-kos gambar yang telah dicetak tapi tidak dibeli oleh empunya badan. Jadi, terserahlah korang ye nak beli ke tak. Waktu dalam kapsul tu ada jugaklah bergambar. Macam-macam aksi ada tapi dalam ni kita letak yang sopan aje. Hehehe...


Takut kononnya

Turun dari kapsul, jalan-jalan kejap dalam Oriental Village tu dan terus keluar. Sampai kat luar dahagalah pulak maka jomlah kita minum coconut shake. Ingat nak naik Duck Tour tapi macam tak berbaloi je jadi teruslah menghala balik. Sebelum gerak, ambik gambar topi dulu.


Untuk pulang, kami bersetuju untuk mengikut jalan jauh supaya nampaklah keseluruhan pulau. Lalu banyak juga tempat menarik macam muzium yang pelbagai tu dan tempat ternakan haiwan yang dibuka untuk pelancong. Paling menarik adalah pantai yang betul-betul tepi jalan dan tak ada orang. Apalagi, terus berhenti nak bergambar sebab pantai ni memang cantik dan mendamaikan. Sayangnya masing-masing lupa nak tengok nama tempat tu. Dekat sini akulah paling terlebih gula sebab orang lain ambik gambar tiga kali je tapi aku sampai berkali-kali. Aten siap cakap lagi; "Sazoh aku tau dia nak ambik gambar banyak-banyak. Korang tepi, nak ambik gambar sazoh ni." Hahahaha... Lebih kurang macam tulah intipati dia. Terima kasihlah kerana memahami kawanmu yang sorang ni. Siap cecah kaki dalam air lagi. Barulah lengkap rasanya pergi pantai bila dapat menapak atas pasir dan berjalan di gigi air. Waktu berhenti tu dah mula gerimis dan sebelum bertambah lebat, kami pun teruskan perjalanan.

Kulit album lagi

Amboi, dah menurun ilmu Hani nampaknya Ten?

Solo

Percubaan membuat gaya model kembang-kembang skirt 

Sampai hotel tak ingat pukul berapa tapi lewat jugaklah. Rehat kejap dan lepas maghrib kami keluar untuk makan besar. Perancangan asal nak makan besar malam terakhir tapi tak ingat sebab apa kitorang tukar nak makan besar pada malam kedua. Macam biasa, masing-masing sibuk cari kedai sedap dan menarik dalam internet dan kami pun pergilah ke satu kedai di kawasan pekan. Kedai tu memang popular tapi aku lupa pulak nama dia. Eksklusif kedai dia tapi suasananya tidak memenuhi citarasa semua orang. Maka walaupun dah duduk dan tengok menu, kami keluar semula dan cari kedai lain. Akhirnya kami ke restoran nelayan yang terletak agak jauh dari pekan. Pusing-pusing jugaklah mencari. Tapi tak berapa nak best juga sebab makanan lautnya tak banyak pilihan. Udang ada sejenis je dan sotong pun comel-comel. Tapi sebab boleh memilih, maka kami pun pilih.


Sebelum

Menu malam tu adalah ikan bakar, pepahat masak cili, sotong goreng tepung, tomyam campur, dan kangkung belacan. Nasi putih untuk 5 orang makan dan dia ada bagi ulam-ulaman dan sambal pencicah. Disebabkan semua orang lapar, bila nasi sampai tu masing-masing saling memandang dan berkata; "Cukup ke nasi ni?" Hani yang selamba pun memanggil pelayan dan berkata; "Dik, nasi tak cukup ni. Tambah lagi." Tamak kan memasing? Tapi jangkaan meleset sebab nasi sikit tu sebenarnya cukup tapi sebab dah mintak, terpaksa juga perabis. Cuma sotong je yang terpaksa tapau sebab tak larat dah.

Selepas

Jumlah besar untuk makan malam tu adalah RM120++ rasanya. Kitorang rasa murah tapi takkan datang lagi sebab servis dia bapak lambat! Sekian, cerita hari kedua.

No comments: