Engagement Fund ;)

Sunday, 27 April 2014

KKMB 2014 - Episod 3: Tak Reti Penat

Esok hari pertama bekerja selepas cuti panjang. Macam biasa, hari Isnin dan Selasa memang sibuk tahap gaban jadi sementara ada masa nak edit gambar, tulislah satu lagi episod Kembara Korea Musim Bunga ni. Kebetulan baru dapat gambar dari Za petang tadi, nangis nak pilih sebab ada 640 keping. Cerita kali ni masih berkisar tentang perjalanan kami di Seoul tapi tak fokus pada jadual lawatan.

Rumah tumpangan kami walaupun sederhana dan tak kalis bunyi (bunyi shower orang sebelah pun boleh dengar jelas), tapi pemiliknya sangat ramah dan ada kedai minuman kecil di sebelah pintu masuk utama. Maka, hampir setiap kali balik dari berjalan, kami akan singgah beli kopi atau blended juice. Lagi seronok membeli bila dapat separuh harga sebab kami menginap di situ. Kalau awal, minum separuh dekat bangku tepi kedai sambil tengok kereta lalu lalang. Sempat minum separuh je sebab diorang dah sejuk, tak tahan disapa angin musim bunga. Sambung minum dalam bilik yang selebihnya. Kalau balik dah malam, beli juga tapi terus naik minum depan tv. Waktu ni la bawa keluar makanan yang tak luak-luak tu. Tu pun tak habis sebab kenyang. Hahaha...

Hari pertama di Seoul

Hari ketiga di Seoul

Kedai kopi kecil

Orang dah penat jalan tu, balik rumah tidur awal simpan tenaga untuk esoknya. Tapi kitorang tak, siap tunggu depan TV tengok drama Korea lagi. Tak ada sari kata maka buat-buat fahamlah apa yang dia cakap. Mada adalah terjemah sikit-sikit. Setakat dialog mudah dan pendek-pendek tu, fahamlah juga. Pukul 11 jugalah baru naik bilik. Dah baring, tak boleh nak tidur jugak. Tempat asing kot. Waktu di Seoul adalah satu jam awal dari Malaysia dan Subuh masuk pada jam 4.15 pagi macam tu. Pukul 6 pagi dah terang bederang. Waktu solat lain lebih kurang Malaysia je. Jadinya, lepas solat subuh sambung tidur balik sebab kami keluar berjalan pada jam 10.00 pagi setiap hari.

Sebelum drama, ada berita; layankan aje berita nahas feri Pulau Jeju walaupun tak faham

Lagi satu aktiviti tetap sepanjang berada di sana adalah membeli susu pisang setiap hari. Bila tengok entri blogger yang melancong ke sana mengenai susu pisang, terus tertanya-tanya; 'Sedap sangat ke susu pisang ni?' Ternyata sedap wei! Alah, kalau tekak DBKL telan apa pun mesti sedap punya. Hiks... Seoul adalah antara bandar terselamat di dunia sebab tu kitorang tak kisah nak jalan malam-malam tanpa pengawasan orang lelaki untuk ke convenient store semata-mata nak beli susu pisang ni. Tapi sebelum keluar tu kami maklum pada Sajangnim sampaikan bila nak keluar malam je dia mesti cakap; "Ha, nak pergi beli susu pisang la tu." Macam tu la lebih kurang dialognya, tak adalah dia cakap melayu. Hehehe... Tapi Sajangnim ni kira bagus la sebab dia boleh cakap Inggeris. Jadi kalau ke Seoul dan nak cari tempat menginap, boleh pertimbangkan Huga Haus. Mari tengok bilik dalam Huga Haus ni...

 Ini betul-betul depan pintu tandas

 Ini hujung belah sana, ada bath tub lagi!

Pandangan separuh bilik; dekat hujung katil tu ada peti sejuk kecil

Dalam banyak-banyak pelanggan Muslim Tour in Korea, kami yang pertama menginap di sini. Bilik okey, bilik air pun besar, dalam bilik ada peti sejuk, setiap katil ada alas pemanas, dan masih ada ruang untuk solat. TV pun ada tapi dekat ruang menonton, kiranya TV umum la. Nak masak pun ada dapur, nak basuh baju pun boleh guna mesin basuh. Yang tak okey adalah dia tak ada lif; semput nak angkat beg. Bawah Huga Haus ada satu restoran makanan laut yang menurut pemandu pelancong kami adalah yang terbaik setakat ini. Aku dengan Mada pun rasa restoran ni best sebab kimchi dia adalah yang paling sedap jika dibandingkan dengan restoran lain. Za kureng sikit makan kimchi jadi dia no comment. Hehehe...

No comments: