Engagement Fund ;)

Friday, 25 April 2014

KKMB 2014 - Episod 2: Kembara Melihat Bumi Tuhan Bermula

Kali ni cerita untuk berlepas pulak. Aku bertolak dari rumah sebelum maghrib sebab Abah suruh. Hahaha... Takut kelam kabut katanya. Nasib baik jugaklah sebab diorang semua dah sampai, dah check in pun waktu aku sampai tu. Sampai-sampai je terus ke kaunter check in dan Mada tolong check in untuk aku. Check in kat mesin je tapi tiket dia tak cantik sebab macam kertas biasa je. Kami semua check in guna cara berbeza jadi ada tiga jenis tiket. Belasah, janji aku boleh terbang.

Tiga jenis tiket berbeza

Ahli rombongan; 6 orang semuanya

Dah check in, dah jumpa ahli rombongan lain, baru pergi SR belanja Abang Faiz sebab dia tolong hantar aku ke airport. Aku makan kek dengan minum cappucino kot sebab macam masih kenyang makan nasi kat rumah sebelumnya. Tengah makan tu, boleh Abang aku cakap; "Sedap rupanya SR ni. Dik, ko tak pernah beli kek dia bawa balik kan?" Amboih, ni yang rasa nak smack down orang ni. Waktu aku beli bawa balik dulu, tak ada sorang pun pandang kek dalam kotak tu. Teruslah kecik hati tak beli dah lepas tu. Hahaha...

Harus ambik gambar selagi boleh walaupun tengah jalan..

Siap je makan dalam pukul 10.30 kot kami terus masuk dalam sebab tak nak kelam kabut. Bermula saringan pertama iaitu imigresen. Dekat KLIA berlagak la kan terus pergi ke tempat yang automatik (tak ingat nama dia) dan tak payah beratur panjang macam pelancong asing. Cara dia senang je; letak pasport atas alat pengimbas, letak ibu jari dan pandang ke kamera. Bila dah selesai, pagar dia akan terbuka. Kalau nak guna kaunter pun boleh tapi yang tu dah biasa kan, maka kami semua guna cara luar biasa ni.

Sedang disahkan identitinya

Perjalanan pergi semuanya lancar dan tepat pada waktunya. Pukul 11.45 malam 18 April 2014, kapal terbang pun meninggalkan landasan. Jauh benar jalan sebelum jumpa landasan berlepas tu. Za belum apa-apa lagi dah tertidur, aku jugak yang cuak sorang-sorang tepi tu. Pertama kali kan... Cuaca pun elok je sepanjang penerbangan dan langit cerah dengan sinaran bulan dan taburan bintang. Subhanallah, sangat-sangat cantik pemandangan di luar tingkap. Dalam sejam berlepas, kami dapat hidangan ringan. Alamak, perut penuh lagi dengan cappucino dan kek SR ni. Tapi belasah jelah, dah bayar kan?

Air kosong, jus oren dan croissant inti tuna...tuna dia adalah sangat banyak dan tuna semata; muak juga makan tapi croissant dia sedap!

Lepas makan, cuba tidur tapi tak boleh. Dah pejam mata pun tak nak tidur jugak walaupun mengantuk dan penat. Yelah, malam sebelumnya tidur pun tak lama sebab nak masak untuk makan-makan kat pejabat, tengahari pun tak sempat nak lelap, balik kerja petang terus periksa barang dan bersiap nak ke airport. Akhirnya, layan jelah lagu-lagu yang ada. Nasib baik ada Lionel Richie dengan BSB, sampai penat diorang nyanyi asyik ulang lagu sama. Hahaha... Nak tengok filem, tak ada mood pulak. Sepanjang enam jam lebih perjalanan, dalam setengah jam je kot aku lelap lepas tu mata tak nak tutup dah.

Dalam pukul 4.30 pagi, sarapan pun dihidangkan. Perut tak habis proses lagi croissant tadi, makan lagi. Belasahlah labu... Ambik omelette je sebab tak daya nak sumbat nasi lemak. Main course dia ada omelette inti bayam, sosej, wedges dan sebiji tomato. Lepas tu ada bun dan mentega, buah-buahan tropika, dan yoghurt. Air pulak boleh pilih nak air panas atau jus. Kembung perut sumbat semua makanan ni. Biarpun kena makan nanas pagi-pagi buta, aku telan jugak sebab tak baik membazir. Tapi mendarat je, terus perut pun memulas. Hahaha...
Alhamdulillah, sedap semuanya...

Bila dah dekat nak sampai, hari pun dah terang dan langit di luar adalah sangat cantik. Kali ni memang sayang la nak lelap mata. Jadi cuci mata tengok awan dan sayap kapal terbang. Sekali sekala mata terhala ke skrin melihat peta. Tepat jam 6.45 pagi, kapal terbang mendarat dengan selamat; smooth landing orang putih cakap. Memang tak rasa terhentak langsung, ni yang nak kagum ni. Hehehe... Terima kasih Kapten kerana membawa kami dengan selamat.

Berakhir catatan perjalanan dari Malaysia ke Seoul. Sambung bahagian tiga pulak untuk hari pertama.